Sunday, May 5, 2013

AKU & JAGUH - KEMBARA KE KUANTAN

Bismillahhi Rahmannir Rahim..Allahhum Massoli A'la Saidina Muhammad..

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah yang segala urusan terjadi dengan izinNya. Andai Allah mahu pasti terjadi & andai Allah tidak mahu pasti tidak akan terjadi. Allah yang kekuasaanNya mutlak. Tiada yang sebanding dengan Allah kerna Dialah Yang Maha Esa, Maha Tunggal, Maha Besar lagi Maha Gagah Perkasa.

Aku ini hambaNya yang tersangat hina, kotor dan tidak bernilai hatta seurat bulu roma pun di sisiNya Yang Maha Mulia. Namun dengan sifat Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani Allah itu, aku dapat lagi meneruskan perjuanganku dalam mencoret kenanganku dalam blog ini syukur sangat-sangat ke hadrat Allah Yang Maha Tinggi.
AKU & JAGUH
Kali ini aku bersama Ltm. Jebon & Cik Paskau serta MGK kembali meneruskan kembara namun kali ini kaedahnya agak berbeza kerna aku menggunakan pacuan dua roda dan bukan empat roda seperti sebelumnya. Kali ini aku menunggang Modenas Jaguh 175cc yang pertama kalinya dirakamkan oleh jurukamera khas Ltm. Jebon.

MGK bersama aku menunggang pacuan dua roda dan kami diiringi Ltm. Jebon & Cik Paskau yang menaiki kereta. Kerna aku pertama kali menunggang ke Kuantan maka aku minta pasukan pengiring menunjukkan jalan dan syukurlah mereka adalah pakar dalam bidang tersebut. MGK juga tidak jemu-jemu menunjukkan arah agar aku tidak terpesong arah jalan.
SEIRING & SEJALAN
MGK SELAKU PENUNJUK ARAH
MGK MEMBETULKAN HALUAN
Aku sebenarnya bukan tidak biasa ke Kuantan ini tetapi kadang-kadang aku keliru kerna jalan-jalan yang dilalui kadang-kadang kelihatan sama walaupun berada di tempat yang berbeza. Sebab itu walaupun berkali-kali aku ke Kuantan namun aku tetap tidak dapat menyerap bentuk muka bumi Kuantan. Mungkin kerna jiwa aku tidak sesuai barangkali di bumi Kuantan, mungkin..

Namun demikian apabila tiba di suatu tempat yang tertentu dengan tidak semena-mena ingatanku bagaikan pulih dengan sendirinya seolah-olah aku cukup arif dengan tempat tersebut. Ini keadaannya yang menghairankan aku.

Sebagai contoh sepanjang perjalanan menyusuri lebuhraya aku tetap mengikuti MGK yang mendahului sementara Ltm. Jebon & Cik Paskau mengiringi. Namun bila saja tiba di Kawasan Perindustrian Semambu aku dengan selambanya mendahului MGK dan tanpa bantuan pasukan pengiring aku berjaya tiba ke destinasi terlebih dahulu.
ISYARAT AKU TELAH PASTI HALA TUJUKU
Alhamdulillah semua itu dengan izin Allah semata-mata bukan hasil kebijaksanaan aku pun. Apa yang pasti perjalananku kali ini banyak mengajarku erti yakin dengan kemampuan diri sendiri dan janganlah merasa diri sempurna kerna sebijak & sehebat mana pun kita, kita tetap akan memerlukan orang lain. Itu secara kasarnya dan secara hakikatnya siapalah kita ini jika tiada Allah yang menolong. Ibarat bangkai bernyawalah jawabnya.
APA LAGI VROOM..
AKU MENDAHULUI MGK DAN BERADA DI DEPAN
Sepanjang menunggang aku berfikir sungguh besar nikmat Allah berikan pada aku. Apa yang aku alami sekarang dahulunya hanya satu angan-angan semata-mata. Aku selalu berangan-angan sewaktu aku masih di bangku sekolah bahawa aku ingin menunggang sebuah motor berkuasa besar berseorangan sambil menikmati keindahan ciptaan Allah Yang Maha Bijaksana. Tanpa sedar dadaku sebak dan air mataku bergenang di pelupuk mata. Allahu Akhbar. Allah benar-benar menunaikan impian aku itu. Aku rasa ingin menangis sepuas-puasnya namun tetap aku tahan disebabkan aku sedang memegang handle motor ketika itu. Aku melafazkan Alhamdulillah untuk kenikmatan yang aku rasakan itu. Sungguh benarlah Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..
STRAIGHT TO THE POINT
Aku terus berada di depan dan MGK mengekori. Disebabkan keadaan trafik waktu itu agak sibuk dan pasukan pengiring agak terbatas untuk meluncur maka aku mengambil keputusan untuk mendahului dan aku pun merapatkan pulasan minyak bagi meningkatkan kelajuan dan meluncurlah jentera berkuasa 175cc ini menuju ke destinasi yang telah pun aku yakini lokasinya.

CIK PASKAU SELAKU PEMANDU PENGIRING
TERIMA KASIH MGK
Alhamdulillah dengan izin Allah kami berempat berjaya tiba dengan selamatnya di destinasi yang dituju dan dengan itu berakhirlah perjalananku ke Kuantan menunggang Modenas Jaguh 175cc kerna dalam perjalanan pulang aku menaiki kereta disebabkan Jaguh harus ditinggalkan untuk diperiksa tahap kesihatannya. Wallahu A'lam..

W.K AZIZ

No comments:

Post a Comment

ISTERIKU DUNIA & AKHIRAT

ISTERIKU DUNIA & AKHIRAT